PENANG TODAY

Wednesday 9 January 2013

Seksual & Rasuah PR Penang tak sebulu

Perkembangan isu gangguan seksual dan rasuah menyaksikan tindakan Pakatan Rakyat Pulau Pinang tidak sebulu.Lim Guan Eng Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Pengerusi Pakatan Rakyat Pulau Pinang telah memecat Pegawai Daerah SPT yang terlibat dengan kes gangguan seksual.Tindakan telah diambil Lim Guan Eng walaupun mahkamah belum memutuskan yang Pegawai Daerah SPT bersalah dalam kes gangguan seksual.

Berbeza dengan PKR Pulau Pinang yang sehingga hari ini belum membuat sebarang tindakan kepada pegawai khas TKM1.Pandangan dua orang pemimpin PKR Pulau Pinang terhadap isu merasuah berbeza.

Kenyataan pertama dibuat oleh Naib Pengerusi PKR Negeri, Datuk Abdul Halim Hussain berkata, tertuduh dalam kes itu sebenarnya bertugas sebagai pembantu peribadi kepada Mansor di pusat khidmat Ahli Dewan Undangan Negeri Penanti yang diwakili oleh Mansor.

Sementara itu kenyataan dua dibuat oleh Naib Pengerui PKR negeri itu, S Raveentharan mengecam penangkapan pembantu Timbalan Ketua Menteri (TKM), Datuk Mansor Othman berhubung dakwaan rasuah sebagai satu percubaan untuk merosakkan reputasi dan kredibiliti pejabat.

Kenyataan pertama yang dibuat Datuk Abdul Halim Hussain sealiran dengan Lim Guan Eng sebelum tindakan sebarang tindakan dibuat siasatan perlu dilakukan kepada pegawai TKM1 yang juga memegang jawatan pegawai Ahli Parlimen Permatang Pauh.Sedangkan kenyataan S Raveentharan terus menghukum pihak-pihak tertentu dengan menyatakan kes rasuah sebagai satu percubaan untuk merosakkan reputasi dan kredibiliti pejabat.

Kenyataan S Raveentharan jauh menyimpang dari kenyataan yang dibuat Ketua Menteri Pulau Pinang.Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata kerajaan negeri akan bekerjasama sepenuhnya dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam kes rasuah yang dikatakan melibat seorang pembantu kepada Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mansor Othman baru-baru ini.

Pemimpin Pakatan Rakyat Pulau Pinang mempelihatkan ketidaksepakatan dalam menanggani isu-isu yang berlaku di negeri Pulau Pinang.Fenomena ini memberi gambaran buruk kepada pengundi-pengundi Pulau Pinang yang sedang menanti Piliharanraya Umum ke 13 yang semakin hampir.Ada kemungkinankah undi Rakyat Pulau Pinang akan menjauhi Pakatan Rakyat?.   

The best deals in Penang

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template